Een logo voor een rijschool genaamd van ostrade
Een set borden met de tekst zone 30 km 50 60 80

N.B. alle informatie hieronder is van toepassing bij geen verkeer op je actie van rechtdoor gaan of afslaan



30 zones (bijna altijd gelijkwaardige kruisingen)


rechts afslaan: (bij goed zicht in de straat naar rechts zonder obstacels) 15 km/h (2e versnelling)

rechts afslaan: (bij slecht zicht in de straat naar rechts of obstacles) max 10 km/h (1e versnelling)

links afslaan: (slecht/laat zicht op weg van rechts en rechtdoor): max 10 km/h (1e versnelling)

links afslaan: (goed/vroeg zicht op weg van rechts en rechtdoor): max 15 km/h (2e versnelling)

rechtdoor: (goed zicht op de weg van rechts) 15-20 km/h

rechtdoor: (slecht zicht op de weg van rechts) 10-15 km/h (kan in 1e of 2e versnelling)


Let op! rechtdoorgaande voetgangers (kijk je ze in de bek of in de nek) voor laten gaan alvorens je kunt afslaan!!

50 km/h weg (meestal voorrangsweg), let op fietspaden langs de weg!


rechts afslaan naar 30 zone met uitritconstructie: max 10 km/h (1e versnelling)

rechts afslaan naar 30 zone: 15 km/h (2e versnelling)

rechts afslaan, je blijft op een 50 km/h weg: 20 km/h (2e versnelling)

links afslaan naar 30 zone met uitritconstructie: max 10 km/h (1e versnelling)

links afslaan naar 30 zone: 15 km/h (2e versnelling)

lins afslaan, je blijft op een 50 km/h weg: 20 km/h (2e versnelling)

rechtdoor bij kruisingen heb je meestal voorrang en hou je je snelheid aan max 50 km/h (3e versnelling)

60 zone (buiten de bebouwde kom)


zie 50km/h weg


Rotondes 50/60 km/h wegen


naderen tot 25 km/h in 2e versnelling en eventueel doorremmen tot 20 km/h indien je vrij de rotonde op kunt.

Probeer 15-20 meter voor de rotonde in de 2e versnelling te zitten en je snelheid hebben aangepast (20-25km/h), zodat je nog ruimte hebt om te vertragen en naar de 1e versnelling te kunnen gaan, indien je ziet dat je in de 2e versnelling niet de rotonde op kunt gaan i.v.m. het verkeer.

Dit zorgt ervoor dat je in de 1e versnelling met een zeer trage snelheid nog steeds vooruit kunt rollen, om het overige verkeer op de rotonde voorrang te geven en je wellicht alsnog rollend de rotonde op kunt.

Mocht er dan nog steeds verkeer aankomen van links, dan wordt het stoppen en een target blijven zoeker waar jij achteraan de rotonde op kunt.


Hou rekening met fietspaden en eventuele voetgangers oversteekplaatsen voor/bij de rotondes!


Binnen de bebouwde kom hebben de fietsers voorrang als jij de rotonde op gaat of af gaat.

Tevens kan er een voetgangersoversteekplaats voor en na de rotonde zijn.


Buiten de bebouwde kom hebben fietsers de haaientanden als auto's/motoren/vrachtwagens de rotonde op of afgaan en ga je als auto/motor/vrachtwagen voor.
Let wel altijd goed op of de fietser/brommer je ook voorrang verleend.


Rotondes op 80 km/h wegen zijn vaak net wat ruimer opgezet dan op de 50/60 km/h en kunnen iets sneller genomen worden +10 km/h (2e of 3e versnelling, afhankelijk van de snelheid en opzet van de rotonde)


SNEL NAAR


Proefles

Theorie en Praktijk

De lesauto

Prijzen

Over mij

Contact


PRIJZEN & PAKKETTEN


Losse lessen

Start 30

Start 35

Start 40


CONTACT


Autorijschool Van Ostade

Tel. 06 2500 4058

E-mail: info@autorijschoolvanostade.nl

Whatsapp: 06 2500 4058


Share by: