Autorijschool Van Ostade

Elke weg eindigt ergens!


Wanneer je auto rijdt, dan kom je al snel een kruising of rotonde tegen, maar ook wellicht een uitritconstructie of verkeerslicht.

Wat kom je nou allemaal tegen en wat moet je daar doen?


In-Uitritconstructie:

wat is het? 

Meestal op het einde van een 30 zone ga over de stoep naar de kruisende weg. De stoep is afgeschuind, zodat je hierop kunt rijden en ook aan de andere kant van de stoep weer afgeschuind om eraf te rijden.

Echter ook je eigen oprit bij je huis of van vrienden/familie of bij bedrijven vallen hieronder.


wie moet je voorlaten/voorrang geven?

Alle kruisende verkeersdeelnemers, dus ook voetgangers die van links of rechts over de stoep lopen


wat doe je?

Je rolt met de koppeling naar beneden (ingetrapt) rustig de stoep op (indien er geen voetgangers aankomen) naar de voorkant van de kruisende straat en stopt.

Daar bepaal je of je kunt vertrekken en rijdt dan rustig weer weg.

Rij je een in-uitritconstructie in, dan is ook meestal de 1e versnelling het beste, echter zijn er situaties waarbij dit in de 2e versnelling ook kan, echter wel heel rustig. (je hebt namelijk vanaf de voorrangsweg beter/goed zicht om te bepalen of je de in-uitritconstructie in kunt slaan)



Gelijkwaardige kruising:

wat is het? 

Een t-splitsing of volwaardige kruising, waarbij alle wegen gelijkwaardig zijn en dus niet d.m.v. haaientanden of verkeerslichten de voorrang geregeld is. Soms worden deze kruisingen voorzien van blokmarkeringen (dus geen haaientanden).


wie moet je voorlaten/voorrang geven?

Het verkeer van rechts heeft hier voorrang (dus niet voetgangers). Meestal komen gelijkwaardige kruisingen alleen voor in 30 zones.


wat doe je?

Je nadert de kruising rustig. Dus van 30km/h ga je terug naar 15-20, afhankelijk van het zicht op de kruising en welke kant je opgaat en verleent voorrang aan het verkeer van rechts.

Indien je linksaf slaat, dan ook het verkeer van voren (volwaardige kruising) voorrang verlenen indien ze rechtdoor of rechtsaf slaan. (rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer en de korte bocht gaat voor de lange bocht)


Voorrangskruising:

wat is het?

Dit is een t-splitsing of volwaardige kruising, waarbij de ene weg voorrang heeft op de andere en de weg die geen voorrang heeft de haaientanden op de weg zal zien (tevens het bord B06, wat een omgekeerde driehoek is met rode rand en witte binnenkant)


wie moet je voorlaten/voorrang geven?

Het verkeer op de kruisende weg van links en rechts dien je voorrang te verlenen.


wat doe je?

Je nadert de voorrangsweg rustig en indien je naar links of rechtdoor gaat, dan kun je ook hier het beste stoppen met de koppeling ingetrapt en in de 1e versnelling. Vooraan goed kijken wanneer je kunt vertrekken.

Indie je rechtsaf gaat bij een voorrangsweg en het zicht is goed naar links, dan kun je soms ook in de 1e of zelfs 2e versnelling langzaam doorrijden. Bij slecht of minder goed zicht ook hier stoppen en bepalen wanneer je rechtsaf kunt slaan


Rotonde:

wat is het?

Een rotonde is gemaakt om het verkeer sneller te laten doorstromen dan bijvoorbeeld een verkeerslicht.

Je gaat via een rondvormige weg naar links, rechtdoor of rechtsaf.

Voordat je de rotonde opgaat zul je ook hier bord B06(omgekeerde driehoek) zien en haaientanden op de weg


wie moet je voorlaten/voorrang geven?

Soms ligt er ook een voetgangersoversteekplaats bij de rotonde en dien je voetgangers uiteraard ook voorrang te geven.

Verder dien je het verkeer (denk ook aan het eventuele fietspad op de rotonde) van links voorrang te geven.


wat doe je?

Rotondes naderen we in de 2e versnelling met een snelheid van 15-25 km/h (grotere rotondes richting de 25 en kleine rotondes richting de 15) en proberen zodanig vroeg al met het verkeer op de rotonde en het verkeer wat er aankomt van links of van voren bezig te zijn, dat we onze snelheid aanpassen en rustig voor of achter het verkeer mee te vloeien.

Lukt dit niet, omdat er teveel verkeer aankomt, dan op tijd al terug naar de 1e versnelling om nogmaals te proberen door te vloeien.

Soms lukt ook dit niet, of staan er nog 1 of meerdere auto's/motoren etc. voor u en dient u te stoppen.



Verkeerslicht:

wat is het?

Een verkeerslicht is er om het verkeer op een drukke kruising te regelen. Ze komen voor op 50 wegen en hoger.


wie moet je voorlaten/voorrang geven?

Indien je groen hebt, kun je doorrijden, echter altijd breed kijken of er niemand door rood rijdt.


wat doe je?

Indien je aankomt op een verkeerslicht en het is groen, kijk dan toch tijdig in de achteruitkijkspiegel. Als het dan ineens oranje wordt, weet u al of het verstandig is om (harder) te remmen, of veiliger is om toch door te rijden. (bijv. iemand rijdt kort achter je en denkt ook nog door oranje mee te willen rijden)

Indien het rood is en je hebt nog een een 100 meter tot het licht en er staat al minimaal een voertuig, dan van het gas en al langzaam remmen. Hierdoor duurt het langer voordat je bij het licht bent en wordt het wellicht al groen voordat je er bent en kun je wellicht terug naar de 2e versnelling en rustig doorrijden.


Uiteraard is er nog veel meer te vermelden, echt is dit de basis voor deze situaties.

SNEL NAAR


Proefles

Theorie en Praktijk

De lesauto

Prijzen

Over mij

Contact


PRIJZEN & PAKKETTEN


Losse lessen

Start 30

Start 35

Start 40


CONTACT


Autorijschool Van Ostade

Tel. 06 2500 4058

E-mail: info@autorijschoolvanostade.nl

Whatsapp: 06 2500 4058


Share by: