Autorijschool Van Ostade

06 2500 4058

Whatsapp/Sms/Bel nu voor een gratis* proefles

Schakelen


Schakelen is, zeker in het begin van je opleiding, één van de lastigste zaken om te leren.

Wanneer moet je in welke versnelling zitten en hoe schakel je naar een hogere versnelling en vooral, hoe en wanneer schakel je terug naar een lagere versnelling?


Ik zal hier proberen uit te leggen, mede door middel van een plaatje, hoe dit het beste kan.

Tevens zal ik een paar vragen stellen en de antwoorden erbij geven om je kennis te testen.



Opschakelen:


opschakelen doe je als je in een hoger toerenbereik zit van je huidige versnelling.

De 1e versnelling gebruik je bij het wegrijden.

Je rijdt 0 km/h en laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt terwijl je een klein beetje gas geeft. Als je eenmaal rolt, dan kun je de koppeling verder rustig op laten komen totdat het pedaal niet verder ophoog komt.

Je toerenbereik van gaat van +-1000 toeren naar 2000-2200 toeren als je eenmaal 20 km/h gaat.

Dan schakel je door naar de 2e versnelling, waar het toerenbereik dus weer lager begint (+- 1200 toeren) en je weer verder optrekt tot 2000-2200 toeren. Je snelheid is inmiddels opgelopen van +-20 km/h naar 30 km/h.

En zo gaat dit verder zoals het volgende plaatje aangeeft.


Terugschakelen:

Bij het terugschakelen ga je juist van een lager toerental in je huidige versnelling terug naar een hoger toerental in de versnelling eronder indien je niet zou afremmen.

Dus als je op een rotonde of kruising aankomt, haal je je snelheid eruit door rustig te remmen en hiermee zakt dus ook je toerental in de huidige versnelling.

Op een gegeven moment wordt deze zo laag +- 1000 toeren, dat de auto begint te 'bokken'.

Dan had je dus al in een lagere versnelling moeten zitten.

Het volgende plaatje laat zien naar welke versnelling je terug zou moeten bij de snelheid die je na de actie wilt hebben.

Je ziet het bereik van de betreffende versnelling aan de rechterkant met een dunner vak doorlopen. Dit is omdat je wilt terugschakelen naar het eerste stuk/bereik van die vorige versnelling waar het toerental laag/lager ligt, zodat het oplaten komen van de koppeling geen schokkerig effect heeft op de auto.

Vragen en antwoorden:

Je rijdt 55 km/h en komt bij een rotonde die je met 20-25 km/h wilt nemen. Naar welke versnelling ga je?

Antwoord:

De 2e versnelling en als je 20-25 km/h gaat laat je de koppeling rustig opkomen en kun je eventueel verder doorremmen naar de juiste snelheid.


Je rijdt 40-45 km/h, in welke versnelling zou je moeten zitten?

Antwoord:

Je dient in de 3e versnelling te zitten (30-50 km/h)


Je komt op een kruising aan met 40 km/h in de 3e versnelling en gaat links af en zal deze met max 10 km/h kunnen nemen, wat doe je?

Antwoord:

Afremmen voor de kruising naar max 10 km/h en terugschakelen naar de 1e versnelling en de koppeling weer op laten komen voordat je de bocht neemt.



Je komt op een kruising aan waar je rechts afslaat en dit waarschijnlijk met 15 km/h kunt doen. Je zit nu in de 3e versnelling en rijdt 35 km/h, wat doe je?

Antwoord:

Je remt af voor de kruising naar +-20 km/h en zet de auto in de 2e versnelling en laat de koppeling rustig opkomen en remt verder door totaan de gewenste snelheid van 15 km/h voor de bocht.

SNEL NAAR


Proefles

Theorie en Praktijk

De lesauto

Prijzen

Over mij

Contact


PRIJZEN & PAKKETTEN


Losse lessen

Start 30

Start 35

Start 40


CONTACT


Autorijschool Van Ostade

Tel. 06 2500 4058

E-mail: info@autorijschoolvanostade.nl

Whatsapp: 06 2500 4058


Share by: